הסטוריה מנהל/ת - מיכל פרחי

הסטוריה לכיתות ט

מיהו חלוץ? שתי נקודות מבט

הנחיות לשימוש בסרטון:

הסרטון מלווה את הפרק "עלייה והתיישבות בין שתי מלחמות עולם" בספר "מסע אל העבר – העולם המודרני במשבר" לכיתה ט', עמודים 209-195.

הסרטון הוא חלק מסדרת סרטונים העוסקים בכמה קונפליקטים ביישוב היהודי בשנות ה-30'. עלילת הסרטונים ממוקמת במערכת עיתון שאותה חולקים, בעקבות בעיות תקציב, עורכת עיתון "דבר", המייצג את מחנה הפועלים, ועורך עיתון "הירדן", המייצג את המחנה הרוויזיוניסטי. שני העורכים מתווכחים ביניהם על סוגיות שונות ותוך כדי כך חושפים את העמדות המנוגדות שרווחו ביישוב.

סרטון זה עוסק בוויכוח בין שני העורכים על דמותו של החלוץ האידיאלי. סיפור המסגרת מתייחס לתחרות (דמיונית) שעליה הכריז הוועד הלאומי, הנועדה לבחור את "חלוץ השנה". שני העורכים מעוניינים להקדיש גיליון מיוחד לאירוע, ועובדים על הפקת תמונת השער לגיליון. הסרטון מציג שתי נקודות מבט שונות: עורך עיתון "הירדן" מעניק למושג "חלוץ" פרשנות רחבה, ואילו עורכת "דבר" מעניקה לו פרשנות צרה, הנשענת על דמות החלוץ שהתפתחה ביישוב היהודי בארץ בתקופת העליות השנייה והשלישית.

אפשר  להראות את הסרטון כסיכום לנושא הוויכוח בין מחנה הפועלים למחנה הלאומי בשנות ה-20' וה-30'. בסרטון מוזכרים מושגים כמו: "הון פרטי" ו"הון לאומי", "אדמות פרטיות" ו"אדמות לאומיות", שכדאי לתת עליהם את הדעת.   

 

מטרות הסרטון:

–          לחשוף את התלמידים לעובדת קיומן של נקודות מבט שונות המבטאות השקפות עולם שונות ביחס לאירוע היסטורי.

–          להקנות כלי עזר למורה להעשרת דרכי הלמידה – הסרטון מצטרף ל"ארגז הכלים" העומד לרשות המורה ומאפשר המחשה חזותית של הנושא. 

–          לפתח אצל הלומדים חשיבה טיעונית – כל אחד מהעורכים בסרטון מייצג עמדה שונה ומציג טיעונים שאמורים לתמוך באותה עמדה ולשכנע בצדקתה. כך מקבלים התלמידים דוגמה לבניית טיעון ולהצגתו. כפעילות משלימה, מומלץ לאפשר לתלמידים לבנות טיעונים בעצמם (בכתיבה, בהמחזה, בקומיקס וכדומה). התלמידים נחשפים לשתי עמדות סותרות ומתבקשים לנקוט עמדה משלהם ולדעת להסביר אותה. כדאי להתייחס לציטוטים המופיעים בסרטון.

 

להמשך ההנחיות למורה לחצו כאן